Opdrachtcompositie

De opdracht
In 2016 is vanuit het KONSO het initiatief genomen om het uitvoeren van een opdrachtcompositie voor alle studentenorkesten in Nederland mogelijk te maken. Op deze manier wil het KONSO meer verbinding tussen de individuele studentenorkesten faciliteren, nieuwe muziek onder de aandacht brengen bij de musici en het publiek, en laten zien hoe klassieke muziek een grote rol speelt bij een grote hoeveelheid studenten.
Drie jaar later is deze unieke en grootse samenwerking tussen het Amsterdams Studenten Orkest (Amsterdam), CREA Orkest (Amsterdam), D.S.M.G. Krashna Musika (Delft), E.S.M.G. Quadrivium-Ensuite (Eindhoven), H.S.S.O Valerius (Den Haag), L.S.K.O. Collegium Musicum (Leiden), Nijmeegs Studentenorkest Collegium Musicum Carolinum (Nijmegen), Rotterdams Studenten Orkest (Rotterdam), Utrechts Studenten Koor en Orkest (Utrecht), Utrechtsch Studenten Concert (Utrecht), UvA-Orkest J. Pzn Sweelinck (Amsterdam) en de Wageningse Studenten Koor en Orkest Vereniging (Wageningen) een feit: in het najaar van 2019 zullen deze dertien studentenorkesten de compositie ‘In de blauwe nacht’ programmeren, geschreven door Reza Namavar.
Bijzonder aan de opdracht is dat de compositie voor dertien verschillende orkesten moest worden geschreven. Al die orkesten variëren in bezetting; sommige orkesten zijn groot, sommige wat kleiner en sommige orkesten hebben zelfs een koor. De compositie is zo geschreven dat er ‘basisstuk’ is geschreven voor de kleinste bezetting met ‘uitbreidingspakketten’ voor de grotere bezettingen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om extra koper- of slagwerkpartijen toe te voegen aan het basisstuk of een volledige koorpartij. Op die manier kunnen alle orkesten dezelfde compositie uitvoeren, maar allemaal in hun eigen unieke vorm. Elk concert zal de compositie anders klinken!

De componist
Reza begon al op jonge leeftijd met componeren. Op 15 jarige leeftijd had hij al twee orkestwerken geschreven. In 2006 behaalde Reza op 25 jarige leeftijd zijn masterdiploma klassieke compositie aan het Koninklijk conservatorium te Den Haag. Hierna heeft hij diverse composities geschreven in opdracht van onder andere het Nederlands Blazers Ensemble, de Cellosectie uit het Koninklijk Concertgebouw Orkest
Reza is niet onbekend met het componeren voor studentenorkesten. In 2007 componeerde hij voor het Nederlands Studenten Kamerorkest “Geld, ade, ich bin dein Müde”. Vervolgens schreef hij voor de 57e tournee van het Nederlands Studentenorkest in 2009 de compositie “De Dauwboog”. In zijn werken is terug te horen hoe Reza moeiteloos weet aan te sluiten op de belevingswereld van de studenten waarvoor hij componeert.

Het stuk ‘In de blauwe nacht’
Het centrale concept van het stuk van Reza is evolutie. Iedereen is met elkaar verbonden door een gedeelde afkomst: miljarden jaren geleden ontwikkelde het landleven zich uit de zee en evolueerde tot mensen, die nu de hele wereld bevolkt hebben. Ook de tekst van het stuk gaat over deze evolutie.
Op zijn reizen door verschillende landen en culturen viel Reza op dat hoe minder mensen er in een bepaalde omgeving zijn, hoe meer contact die mensen met elkaar hebben, en andersom. Het contrast tussen collectivisme en individualisme zal ook in het stuk centraal staan. Het samenvoegen van een tiental orkesten een massa van meer dan 600 musici is absurd en beklemtoont een doorgeslagen collectiviteit. Het individu vervaagt naarmate het stuk vordert. Iedereen wil gehoord worden maar onderscheid maken lukt gaandeweg het stuk steeds minder goed. Hoe kan in de massa het individu zichtbaar blijven?
Het stuk zal een grote muzikale machine worden die zichzelf uit verstilling richting massaliteit ontwikkelt, met flashbacks waarin een soloinstrument overblijft en de rest zwijgt. Daarmee ontstaat een enorm contrast tussen massa en individu. Juist de enorme hoeveelheid musici geeft een uniek expressiemiddel: de tutti’s zijn massaler dan ooit. De solo’s des te eenzamer.

De uitvoeringen
De compositie zal in de periode van eind november tot midden februari meer dan 25 keer door heel Nederland uitgevoerd worden. In oktober zal de volledige speellijst met de concertdata en -locaties hier verschijnen. Ook kunt u op de websites van de verschillende orkesten kijken wanneer zij het stuk uit zullen voeren en wat er verder op hun programma’s staat.
Bij vragen over de compositie, of een van de uitvoeringen, neemt u contact op met Max Meessen.